Start / Postępowania prowadzone przez Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w czasie epidemii.
- Z przepisów „spec ustawy” dotyczących działalności PSP w rozpatrywanym obszarze wynika w szczególności, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów procesowych i sądowych m.in. w:
- postępowaniach sądowych, w tym sądowo-administracyjnych,
- postępowaniach egzekucyjnych,
- postępowaniach administracyjnych,
- innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw, nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres;
Uwagi:
- terminem procesowym jest okres do dokonania czynności procesowej przez podmioty postępowania lub uczestników postępowania; terminem materialnym jest okres, w którym może nastąpić ukształtowanie praw lub obowiązków jednostki w ramach administracyjnoprawnego stosunku materialnego (np. wynikającego z przepisów m.in. prawa budowlanego, prawa ochrony środowiska, ustawy o ochronie przeciwpożarowej);
- przepisu art. 15zzs ust. 1 specustawy ws. COVID-19 nie stosuje się do terminów postępowań i spraw związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych; każdorazowo należy zapewnić realizację działań w tym zakresie bez zbędnej zwłoki;
- w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 strona, uczestnik postępowania, kontrolowany i ich kontrahent oraz organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska w trybie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, są obowiązani, na żądanie organu, sądu lub podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie lub kontrolę, w wyznaczonym przez nich terminie, do dokonania czynności określonej w tym żądaniu, jeżeli niepodjęcie czynności mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, poważną szkodę dla interesu społecznego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną;
Uwagi:
- w żądaniu organ, sąd lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie lub kontrolę, obowiązani są wskazać przyczyny wystąpienia z żądaniem;
- w odniesieniu do PSP przepis dotyczy zarówno żądań kierowanych przez organy PSP, jak i żądań kierowanych do tych organów;
- czynności dokonane w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 w postępowaniach, o których mowa powyżej w pkt. 1, są skuteczne;
Uwaga:
- z przedmiotowego przepisu wynika np., że zawieszenie biegu terminów procesowych i sądowych nie powoduje braku możliwości skutecznej realizacji czynności, do których terminy się odnoszą;
- bieg terminu:
- na milczące załatwienie sprawy,
- w innej sprawie, w której brak wyrażenia przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania,
- na wyrażenie przez organ stanowiska albo wydanie interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19;
Uwagi:
- przepis będzie miał zastosowanie np. do spraw załatwianych w trybie art. 56 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), tj. „odbiorów”, oraz art. 264a, art. 264 c, art. 267a ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.);
- w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 organ lub podmiot może z urzędu wydać odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, wyrazić stanowisko albo wydać interpretację indywidualną; Organ może wydać stanowisko pozytywne na podstawie uzupełnieniowej dokumentacji, o ile nie zachodzi konieczność przeprowadzenia kolejnych czynności kontrolno – rozpoznawczych (patrz punkt wyżej).
- w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 nie stosuje się:
- przepisów o bezczynności organów oraz
- przepisów o obowiązku organu i podmiotu, prowadzących odpowiednio postępowanie lub kontrolę, do powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy w terminie;
- zaprzestanie czynności przez sąd, organ lub podmiot, prowadzące odpowiednio postępowanie lub kontrolę, w okresie, o którym mowa w ust. 1, nie może być podstawą wywodzenia środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.